Motor je chlazen kapalinou a chladicí systém je vybaven cirkulačním čerpadlem a termostatem. Chladicí kapalina obsahuje látky, zabraňující korozi a musíme ji používat po celý rok. Před začátkem zimy doporučujeme překontrolovat koncentraci nemrznoucího prostředku v chladicí kapalině.
Uzavírací víčko chladicího systému je opatřeno přetlakovým ventilem, který v systému udržuje přetlak od asi 1,0 do 1,3 bar (100-130 kPa). Díky zvýšenému tlaku se zvyšuje i bod varu chladicí kapaliny, a to asi na +125 °C. Aby při ochlazování motoru nedocházelo ke smršťování hadic, je v uzavíracím víčku také podtlakový ventil, který se otevírá při podtlaku od přibližné 0,06 do 0,10 bar (6-10 kPa) a do chladicího systému může zvenku proudit vzduch. Chladicí kapalina protéká chladičem shora dolů (chladič s příčným průtokem). Přitom se kapalina ochlazuje proudem vzduchu vznikajícím při jízdě nebo produkovaným ventilátorem. Ve spodní části chladiče je chladicí kapalina nasávána čerpadlem a je tlačena do hlavy válců a do bloku motoru. Hlava válců je konstruována tak, že chladicí kapalina proudí vodicím kanálem přímo k sedlům ventilů, která potřebují intenzivní chlazení. Odtud proudí chladicí kapalina do klikové skříně. Po oběhu kolem válců vstupuje kapalina opět do tělesa termostatu a přes otevřený termostat proudí zahnutou hadicí do horní části chladiče, kde znovu začíná její oběh. Při teplotě chladicí kapaliny pod +g2 °C zůstává termostat zavřený. Chladicí kapalina je pak čerpadlem nasávána přes vedlejší kanál přímo z tělesa termostatu a tlačena do vodícího kanálu. Tím se docílí rychlého a rovnoměrného prohřátí motoru. Při asi +g2 °C se termostat začíná otevírat a při +107 °C je otevřený úplně. Chladicí kapalina vypouštění a plnění Po opravách chladicího systému, při kterých jsme vypustili chladicí kapalinu, musíme použít kapalinu novou. V rámci roční údržby chladicí kapalinu měnit nemusíme. Po opravách hlavy válců, těsnění hlavy válců, chladiče, výměníku tepla nebo motoru musíme chladicí kapalinu vyměnit v každém případě. Je to důležité z toho důvodu, že se na nových součástech, vyrobených z lehkých kovů, usazují antikorozní činitele a vytvářejí na součástech trvanlivý ochranný povlak. V použité chladicí kapalině je zpravidla obsah antikorozních činitelů nedostatečný a na nových součástech by se nemohl vytvořit dostatečně silný ochranný povlak. Pozor: Chladicí kapalina je jedovatá a nesmíme ji vypustit nebo přidat do domácího odpadu. Městské a obecní úřady podávají informace o tom, kde je možné uložit zvláštní odpady. Vypouštění • Otevřeme víčko na vyrovnávací nádržce. Pozor: Při horkém motoru obalíme víčko před otevřením tlustým hadrem, aby nás neopařila horká kapalina nebo páry. Víčko sundáváme jen při teplotě kapaliny pod +90 °C. • Případně vyzvedneme vozidlo a zpod chladiče odmontujeme obložení. • Pod chladič postavíme čistou nádobu. • Z chladiče odšroubujeme sponu pro spodní hadici a posuneme ji zpět po hadici. Stáhneme hadici a chladicí kapalinu necháme úplně vytéci. Pozor: Někdy se montují spony z pružných pásků. Tuto sponu smáčkneme na konci plochými kleštěmi, abychom ji mohli posunout dozadu. Pružné spony můžeme nahradit šroubovými sponami, ale ne obrácené. Plnění Pozor: Chladič a výměník tepla jsou vyrobeny z hliníku, proto používáme jen nemrznoucí a antikorozní prostředky vhodné pro hliníkové součásti.
Však já taky nemíním prudit... Ale jelikož adminuju tři jiná podobná fóra, vím, že to fakt není puobuém, Úďo - dvakrát kliknout a nevyžádaný příspěvek je pryč. Jen to chce mít oprávnění a věnovat trošku času návštěvě a kontrole fóra. Nemusíť to být každý den, jednou za čas by si to však fórum zasloužilo. Ten čas asi není...
Zas přibyly další... Mohlo by mi to být jedno, ale není, sere mě to a už pomaličku i to, že se o stránky nikdo nestará, nehlídá, neuklízí... Myslím, že OCR si to nezaslouží.
Ahojte! Někdo z vedení by sem měl občas nahlédnout a když už pro nic jiného, aspoň smazat přiblblé příspěvky, které do Poradny serou nezvaní hosté... Díky a přeju hezké dny!